top of page
Writer's pictureDaisy

Nieuwe wetgeving voor herinneringskosten : Eerste herinnering altijd gratis!

Vanaf 1 september 2023 veranderde de Belgische wet voor niet-betaalde facturen die je stuurt aan particulieren (ook wel consumenten genoemd in de wetgeving).


Eerste herinnering altijd gratis : wat moet je weten als bouwondernemer?

1️⃣ Eerste herinnering altijd GRATIS: Bye bye kosten voor die eerste herinneringsbrief aan laatbetalers.

2️⃣ Klanten krijgen 14 dagen: Na de eerste herinnering krijgen klanten nog 2 weken om te betalen.

Voorbeeld: Jouw factuur van 1/09 heeft 14 dagen betaaltermijn.

Op 15/09 mag 'Herinnering 1' worden uitgestuurd, zonder aanmaningskosten of incassokosten.

Op 29/09 mag 'Herinnering 2' worden uitgestuurd, MET aanmaningskosten.

3️⃣ Kostenplafonds: Bij volgende herinneringen mag je wel kosten rekenen. Maar hier zijn duidelijke limieten aan gekoppeld, afhankelijk van het openstaande bedrag.

Voor nieuwe contracten vanaf 1 sept. zijn deze regels van toepassing. Bestaande contracten? Je hebt tot 1 dec. om ze aan te passen. 📆


Ik visualiseer het graag even hieronder.


Nieuwe werking wetgeving vanaf 1 september herinneringskosten


Wat moet je doen met deze nieuwe wetregel?


1️⃣ Check je voorwaarden: Pas je algemene voorwaarden aan! Gebruik de paragraaf hieronder.

PLAK DEZE TEKST IN JE ALGEMENE VOORWAARDEN

Schuldvordering ten aanzien van consument

Al onze facturen zijn betaalbaar binnen de 30 dagen tenzij anders

overeengekomen op de factuur en dit via de bankrekening zoals opgegeven op de factuur.

Bij gebrek aan volledige betaling door de Consument binnen de 14

kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na

verzending van de eerste betalingsherinnering is de Consument van

rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding

verschuldigd van:

• € 20 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan €150;

• € 30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de €150;

• € 65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de € 500, met een totaallimiet van € 2.000.


2️⃣ Communiceer: Breng je klanten op de hoogte van deze wijzigingen. Transparante communicatie voorkomt misverstanden.

3️⃣ Voorkom gedoe: Niet aanpassen betekent geen intrest of invordering. Bescherm jezelf tegen onnodige kosten en juridische problemen.

Als kleine ondernemer is het cruciaal om deze nieuwe regels toe te passen.

Lees hier het artikel van VRT Nieuws.


Hoe kan ik op onbetaalde facturen anticiperen?

Liever voorkomen dan genezen, toch? Pas jij deze 10 tips al toe?

  1. Schijven: Werk met voorschotfacturen, nooit meer wachten op de betaling van volledige facturen.

  2. Geen discussie: Zorg voor onbetwiste facturen. Communiceer transparant vanaf offerte en tijdens uitvoering. Zijn er meerwerken, stel een extra offerte op en laat die ondertekenen.

  3. Facturatie: Stuur duidelijke en overzichtelijke facturen naar je klanten, inclusief betaalinformatie en deadlines. De lay-out van je factuur en begeleidende mail helpt om vlotter betaald te krijgen.

  4. Algemene Voorwaarden: Pas je algemene verkoopvoorwaarden aan om betalingsverplichtingen en gevolgen van niet-betaling op te nemen.

  5. QR-code: Werk met een QR betaalcode op je factuur, bewezen dat je tot 8 dagen sneller betaald krijgt.

  6. Flexibele Betalingsopties: Bied meerdere betalingsopties aan je klanten, zodat ze gemakkelijker kunnen betalen.

  7. Betalingstermijnen: Overweeg kortere betalingstermijnen voor nieuwe klanten of bij specifieke omstandigheden.

  8. Betalingsopties: Overweeg het aanbieden van kortingen voor vroege betalingen of de mogelijkheid van termijnbetalingen.

  9. Automatisering: Gebruik software voor facturatie en herinneringen om het proces te stroomlijnen.

  10. Juridische Ondersteuning: Raadpleeg een juridisch expert of jouw accountant om ervoor te zorgen dat je procedures en voorwaarden voldoen aan de wet.


Vragen? We zijn hier om te helpen. Laat ons weten hoe we je kunnen bijstaan.



Factureer jij naar consumenten? Pas je algemene voorwaarden aan.

30 views

Comments


bottom of page