Algemene voorwaarden Slimmer Ondernemen
Laatst bijgewerkt: 23/05/2025
​
Met ‘Opdrachtgever’ wordt bedoeld degene die zich wendt tot mevrouw Daisy De Waele, handelend onder de handelsnaam SLIMMER ONDERNEMEN, met maatschappelijke zetel te 9940 Evergem, Spiedamstraat 12, met ondernemingsnummer 0798.948.319, hierna genoemd ‘Dienstverlener’.
Met ‘Partijen’ wordt bedoeld zowel de Opdrachtgever als de Dienstverlener gezamenlijk.
Met “Overeenkomst” wordt bedoeld elke opdracht waarbij de Opdrachtgever tegen betaling een online programma en/of (business)coaching bij de Dienstverlener afneemt.
Art. 1 : Toepasselijkheid
1.1. De Opdrachtgever wordt geacht de algemene voorwaarden zoals hierna bedongen te kennen en te aanvaarden door het enkele feit van het plaatsen van een bestelling of opdracht en/of ontvangst van de factuur, ongeacht de voorwaarden die de Opdrachtgever op zijn eigen document vermeldt. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, zijn enkel deze voorwaarden toepasselijk op de contractuele relaties tussen de Opdrachtgever en de Dienstverlener.
1.2. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle derden die door de Opdrachtgever worden ingeschakeld teneinde werkzaamheden voor de Overeenkomst uit te voeren.
1.3. De Opdrachtgever met wie eenmaal met toepassing van onderhavige algemene voorwaarden werd gecontracteerd, stemt in met de toepassing van deze algemene voorwaarden op alle latere overeenkomsten. De Opdrachtgever en evenmin diens eventuele rechtsopvolger kan dan ook geenszins de niet-tegenwerpelijkheid van deze voorwaarden aanvoeren.
1.4. De Dienstverlener is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreden van de wijzigingen. De Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de Opdrachtgever toezenden.
Indien geen tijdstip van inwerkingtreden is medegedeeld, treden wijzigingen in werking zodra de Opdrachtgever de wijzigingen is medegedeeld.
1.5. Het niet opeisen van een recht of het niet toepassen van een sanctie door de Dienstverlener houdt nooit een afstand van recht in.
Art. 2 : Aanbod & totstandkoming van de Overeenkomst
2.1. Aankoop via website
De Opdrachtgever heeft de mogelijkheid om via de website van de Dienstverlener de door haar aangeboden diensten en producten af te nemen.
De Dienstverlener biedt o.a. adviesbundels aan, bestaande uit een vast aantal uren adviesverlening. Deze bundels dienen volledig opgenomen te worden binnen een termijn van twaalf maanden na factuurdatum. Na verstrijken van deze termijn vervallen niet-gebruikte uren zonder recht op terugbetaling of verrekening, behoudens andersluidende uitdrukkelijke afspraken tussen Partijen.
Voor adviesbundels en trajecten dienen standaard op voorhand volledig betaald te worden tenzij anders schriftelijk overeengekomen tussen Partijen. Indien er wordt voorzien in een voorschot, zal de uitvoering pas aanvangen na ontvangst van dit voorschot.
2.2. Offerte
2.2.1 ieder voorstel wordt door de dienstverlener vrijblijvend gedaan en is dus geen bindend aanbod. De Overeenkomst komt slechts tot stand na de ondertekening tussen partijen van een afzonderlijke Overeenkomst of na schriftelijke opdrachtbevestiging door de Dienstverlener, dan wel ingevolge (begin van) uitvoering van de overeenkomst door de Dienstverlener én na ontvangst van betaling van een voorschot. Als geschrift gelden ook emailberichten.
2.2.2. De offerte is steeds gebaseerd op de juistheid van de door de opdrachtgever bij het aanvragen verstrekte gegevens. De opdrachtgever dient alle informatie te verstrekken aan de opdrachtnemer die noodzakelijk is om de opdracht doeltreffend te kunnen uitvoeren. De verantwoordelijkheid voor de juistheid van de inlichtingen berust uitsluitend bij de opdrachtgever. De dienstverlener is er niet toe gehouden controle uit te oefenen op de juistheid van de gegevens die door de opdrachtgever worden verstrekt.
Indien de Opdrachtgever onjuiste gegevens aanlevert dan wel ontijdig aanlevert, waardoor de overeenkomst niet of niet geheel uitgevoerd kan worden of er hierdoor vertraging ontstaat, komen eventueel daaruit voorkomende extra kosten voor rekening van de Opdrachtgever.
Voor het geval deze informatie wordt aangeleverd via digitale informatiedragers, bestanden of software, staat de Opdrachtgever ervoor in dat deze geen virussen, defecten of andere schadelijke factoren bevatten. Alle schadelijke gevolgen zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
2.2.3. Offertes omvatten enkel die diensten en werken die er uitdrukkelijk in vermeld wordenn, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Elke wijziging op vraag van de opdrachtgever, elke bijkomende levering of prestaties, ongeacht of zij schriftelijk of mondeling zijn overeengekomen, én die niet zijn opgenomen in de offerte, zullen apart in rekening worden gebracht aan de gangbare tarieven.
2.2.4. De genoemde prijzen in de offerte, overeenkomst en overige documenten zijn exclusief BTW en andere taksen alsook exclusief leverings-, vervoers-, verzekerings- en administratiekosten, tenzij anders gestipuleerd.
2.2.5. Ieder offerte is eigendom van de opdrachtnemer en wordt in vertrouwen overgemaakt, uitsluitend ter beoordeling van de offerte en is niet bestemd voor ander direct of indirect gebruik. De opdrachtgever verbindt er zich toe om de inhoud en de informatie die de offerte bevat niet aan derden mede te delen.
2.2.6. Degene die, in eigen naam of in hoedanigheid van mandataris van de opdrachtgever, een order plaatst, of diegene die, geheel of gedeeltelijk, het order betaalt, zelfs voor rekening van derden, maakt zich sterk voor deze derden en verbindt zich solidair en ondeelbaar met hen, en dit overeenkomstig de artikelen 1120 e.v. B.W. en 1200 e.v. B.W.. In ieder geval doen de door de besteller later medegedeelde facturatiegegevens van een derde partij geen afbreuk aan de gehoudenheid tot betalen van de oorspronkelijke besteller.
2.2.7. De Dienstverlener heeft het recht, indien de opdracht niet aan hem wordt gegund, alle kosten welke hij heeft moeten maken om zijn aanbod te kunnen verstrekken, in rekening te brengen aan de Opdrachtgever.
Art. 3 : Uitvoeringstermijn
3.1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor een welomschreven opdracht, tenzij de partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen. De meegedeelde uitvoeringstermijnen zijn louter indicatief, tenzij hiervan uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. Indien er geen levertermijn werd overeengekomen, dan wordt deze in alle redelijkheid door de Dienstverlener bepaald.
Wanneer de opdrachtgever een advies bundel aankoopt, bestaande uit een vast aantal uren adviesverlening, dient deze volledig opgenomen te worden binnen een termijn van twaalf maanden na factuurdatum. Na verstrijken van deze termijn vervallen niet-gebruikte uren zonder recht op terugbetaling of verrekening, behoudens andersluidende uitdrukkelijke afspraken tussen Partijen.
3.2. De uitvoeringstermijn wordt automatisch verlengd in geval van :
- door de Dienstverlener aanvaarde wijzigingen/verlengingen op instigatie van de Opdrachtgever aan de overeengekomen Overeenkomst;
- hinder/verhindering ten gevolge van materiaal/informatie/infrastructuur dat niet tijdig door de Opdrachtgever aan de dienstverlener wordt overgemaakt;
- toepassing van artikel 4.7. of 6.5 van onderhavige voorwaarden.
3.4. Vertraging in de uitvoering kan nooit aanleiding geven tot enige schadevergoeding, noch aanleiding geven tot ontbinding van de Overeenkomst. Artikel 5.85 BW is niet van toepassing op de overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Opdrachtgever.
Art. 4 : Uitvoeringsmodaliteiten
4.1. De Dienstverlener voert de overeenkomst uit naar het beste inzicht en vermogen, overeenkomstig de regels van de kunst en de eisen van goed vakmanschap. Deze verplichting heeft het karakter van een ‘inspanningsverbintenis’.
4.2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft de Dienstverlener het recht zich te laten bijstaan of bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden die vrij door haar worden gekozen en aangesteld. Deze derden zullen op geen enkel ogenblik als werknemer of aangestelde van de Opdrachtgever worden beschouwd. De Opdrachtgever zal geen gezag kunnen uitoefenen over deze derden.
4.3. De Dienstverlener kan tussentijdse aanvaardingen vragen. De Dienstverlener heeft het recht te wachten met aanvang van een nieuwe fase totdat de Opdrachtgever de oude fase expliciet heeft aanvaard.
4.4. Door de Dienstverlener aan Opdrachtgever verstrekte informatie en/of adviezen zijn vrijblijvend. Aan de informatie en/of adviezen kunnen geen rechten worden ontleend.
4.5. Het is de Dienstverlener uitdrukkelijk toegestaan om ook voor andere (en concurrerende) Opdrachtgevers te werken, zowel tijdens de duur van de huidige overeenkomst als na de beëindiging ervan.
4.7. Zolang aan één of meerdere van de in artikel 4.6. van deze algemene voorwaarden uiteengezette vereisten niet is voldaan, is de Dienstverlener gerechtigd de opdracht niet aan te vatten, ze te onderbreken of stop te zetten, onverminderd het recht om een schadevergoeding te vorderen.
4.8. De Dienstverlener voorziet per opdracht 1 revisieronde, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. De opdrachtgever heeft per ronde 14 dagen de tijd om feedback te geven of verbeteringen door te sturen per e-mail. De Dienstverlener doet daarna het nodige om de aanpassingen door te voeren. Indien de Dienstverlener geen opmerkingen verkrijgt binnen de 14 dagen, dan wordt de opdracht aanvaard.
Elke bijkomende correctie of aanpassing buiten deze ronde, zal worden aangerekend tegen de in de offerte vermelde uurprijs
Art. 5 : Prijs, facturatie en betaling.
5.1. Behoudens de aankoop van de diensten via de website worden prestaties gefactureerd in regie conform de overeenkomst. In het geval dat de overeenkomst onder vaste prijs wordt aangegaan, geldt de opgegeven prijs steeds voor een normaal verloop van de prestaties in overeenstemming met het overgemaakte programma, zonder onderbreking of onvoorziene gebeurtenis die te wijten is aan de opdrachtgever of zijn uitrusting of aan één van zijn onderaannemers, en zonder dat een herhaling of hernemen van de operaties vereist is; elke herhaling of herneming zal het voorwerp vormen van een voorafgaande schriftelijke overeenkomst betreffende de nieuwe kosten en tijdslimieten voor de prestatie. De opgegeven prijs dekt in geen geval de eventuele “meerwerken” (bijkomende opdrachten) omtrent dewelke opdrachtnemer en opdrachtgever naderhand overeenkomen.
5.2. In geval van verlenging van de overeenkomst behoudt de dienstverlener zich het recht voor de aangeboden prijs te herzien. Een dergelijke prijswijziging wordt aan de opdrachtgever gecommuniceerd minstens één (1) week na de afloop van de initiële uitvoeringstermijn. De opdrachtgever heeft de mogelijkheid zich tegen deze prijswijziging te verzetten binnen een periode van één (1) week na ontvangst van voormelde communicatie. In dit laatste geval wordt de overeenkomst alsnog beëindigd en worden de geleverde diensten na verlenging vergoed aan de eerder overeengekomen prijs.
5.3. Aan kennelijke zet-, druk- of schrijffouten in offertes of op prijslijsten of eender welke andere communicatie uitgaande van de dienstverlener kunnen geen rechten worden ontleend.
5.4. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de facturen van de Dienstverlener betaalbaar binnen de 10 dagen na factuurdatum. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor tussentijds te factureren.
5.5. De Opdrachtgever moet, in geval van niet-aanvaarding van de facturen, binnen de 8 dagen na factuurdatum zijn bezwaren schriftelijk aan de Dienstverlener kenbaar maken.
5.6. Bij niet-betaling van een factuur uiterlijk op de vervaldag is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlinterest verschuldigd van 1% per maand op het onbetaalde factuurbedrag. Tevens zal in geval van niet betaling op de vervaldag van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding van 10% op het factuurbedrag verschuldigd zijn.
5.7. Het niet naleven van de betalingsvoorwaarden, om welke reden dan ook, geeft de Dienstverlener het recht om alle leveringen en prestaties te schorsen op risico van de Opdrachtgever. De Dienstverlener bepaalt na schorsing zelf wanneer hij de uitvoering van de overeenkomst opnieuw kan aanvatten in functie van zijn agenda en planning, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer de Dienstverlener door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de Opdrachtgever deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan de Dienstverlener de nog uit te voeren prestaties annuleren en de overeenkomst ontbinden. Een vergoeding is dan verschuldigd aan de Dienstverlener welke gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties verhoogd met een schadevergoeding van 25% van de vergoeding die verschuldigd was geweest in geval van volledige uitvoering van de opdracht. De Dienstverlener heeft ook het recht de door hem werkelijk geleden schade te vorderen indien deze hoger ligt..
5.8. Bij gebreke aan betaling op de vervaldag van één factuur, zullen alle facturen van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling onmiddellijk opeisbaar worden. De Dienstverlener heeft het recht om alle betalingen eerst aan te rekenen op de eventuele verschuldigde kosten, schadevergoedingen en interesten, alvorens deze aan te rekenen op de openstaande hoofdsom. Zij heeft het recht om alle bedragen die zij aan de opdrachtgever verschuldigd zou zijn te compenseren met de bedragen die de Opdrachtgever verschuldigd is, ongeacht of deze bedragen al dan niet opeisbaar zijn. Compensatie door de Opdrachtgever is niet toegestaan, behoudens schriftelijk akkoord van de Dienstverlener.
5.9. Het is de Dienstverlener toegelaten te allen tijde de vordering over te dragen, dan wel te subrogeren aan derden.
Art. 6 : Beëindiging van de Overeenkomst – Faillissement Opdrachtgever
6.1. Elk van de Partijen kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder vergoeding beëindigen in geval van ernstige contractuele tekortkoming door de andere Partij bij de uitvoering van de overeenkomst, dewelke niet wordt rechtgezet binnen de vijftien (15) dagen nadat de Partij de in gebreke blijvende partij schriftelijk en aangetekend in gebreke heeft gesteld, met vermelding van de tekortkomingen die aan de wederpartij worden verweten.
6.2. Bij gebeurlijke tekortkoming in hoofde van de Dienstverlener, behoudt zij zich uitdrukkelijk het recht op uitvoering in natura voor. De Opdrachtgever dient de Dienstverlener een redelijke termijn (ten minste 15 dagen) te gunnen om de tekortkomingen bij wijze van uitvoering in natura recht te zetten. De vervanging wordt uitgesloten als wijze van uitvoering in natura
6.3. Het voorgaande doet geen afbreuk aan het recht van de ene Partij om desgevallend de berokkende schade te verhalen op de in gebreke blijvende Partij.
6.4. De schade die de Dienstverlener kan vorderen bij ontbinding wordt forfaitair bepaald op 30% van de overeengekomen totaalprijs, onverminderd het recht om hogere schadevergoeding te vorderen indien bewijsbaar.
6.5. De Opdrachtgever heeft het recht om bij toepassing van art. 1794 oud BW de overeenkomst om welke reden dan ook eenzijdig te beëindigen, mits betaling van alle door de Dienstverlener reeds geleverde prestaties en betaling van alles wat de Dienstverlener bij de overeenkomst hadden kunnen winnen.
6.6. De overeenkomst eindigt van rechtswege zonder voorafgaandelijk ingebrekestelling of rechterlijke machtiging wanneer de Opdrachtgever zich in staat van faillissement bevindt, zijn krediet aan het wankelen werd gebracht, ingeval van vereffening of ontbinding van de opdrachtgever, onverminderd het recht van de Dienstverlener om schadevergoeding te vragen. Indien het krediet, de financiële positie of het betalingsgedrag van de Opdrachtgever naar het oordeel van Dienstverlener daartoe aanleiding geeft, is de Dienstverlener gerechtigd om voor nog uit te voeren opdrachten een integrale voorafgaande betaling te eisen, dan wel (andere) zekerheden te vragen. Indien de Opdrachtgever weigert om binnen de 15 dagen op het verzoek van de Dienstverlener in te gaan, behoudt de Dienstverlener zich het recht voor om de Overeenkomst onmiddellijk, eenzijdig en zonder enige vergoeding lastens haar te ontbinden. In voorkomend geval is de Opdrachtgever een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd, begroot op 30% van de overeengekomen totaalprijs. De Dienstverlener behoudt zich daarbij evenwel het recht voor om een hogere vergoeding te vorderen indien daartoe aanleiding bestaat wegens hogere, werkelijk geleden schade.
Art. 7 : Bijzondere bepalingen voor (online) seminaries, workshops en webinars.
7.1. Inschrijving voor opleidingen, seminaries en workshops is pas definitief na volledige betaling van het inschrijvingsbedrag, tenzij anders overeengekomen tussen Partijen. De toegang tot eventuele digitale leermaterialen of voorbereidende opdrachten wordt pas verleend na ontvangst van deze betaling.
7.2. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om een opleiding, seminarie of workshop te verplaatsen, te wijzigen van locatie of digitaal te laten plaatsvinden. In dat geval heeft de Opdrachtgever recht op deelname aan een alternatieve sessie of terugbetaling van het inschrijvingsgeld, zonder recht op bijkomende schadevergoeding.
7.3. Voor groepsprogramma’s geldt een minimumaantal deelnemers. Indien dit aantal niet wordt bereikt, kan de Dienstverlener het programma annuleren of verplaatsen. Reeds betaalde bedragen worden dan terugbetaald of verrekend voor deelname aan een volgende editie.
7.4. Wijziging van inschrijving door de Opdrachtgever is enkel mogelijk mits schriftelijk akkoord van de Dienstverlener. Eventuele meerkosten die daaruit voortvloeien worden doorgerekend aan de Opdrachtgever.
7.5. Bij verhindering mag de Opdrachtgever zijn deelname overdragen aan een andere persoon, mits tijdige kennisgeving aan de Dienstverlener en zonder verhoging van de inschrijvingsprijs.
7.6.. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om deelnemers uit te sluiten bij verstoring van het verloop van de sessie, misbruik van het aangeboden materiaal, wangedrag of andere reden die de integriteit van de sessie schaadt. Dit ontslaat de Opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichting.
7.7. Alle cursusinhouden, documentatie en opnames blijven eigendom van de Dienstverlener. Deze mogen niet worden gekopieerd, gedeeld of commercieel gebruikt zonder voorafgaand schriftelijk akkoord. Opnames (indien voorzien) zijn beschikbaar gedurende de looptijd van het programma.
7.8. Bij afwezigheid van de Opdrachtgever wordt de inhoud (indien beschikbaar) in de vorm van opnames of documentatie bezorgd. De beschikbaarheid is beperkt tot de duur van het programma. Groepsdata zijn niet verplaatsbaar, tenzij schriftelijk overeengekomen tussen Partijen.
7.9. Dienstverlener mag de datum en locatie van een workshop wijzigen. Voor het geval een fysieke workshop door overmacht niet doorgaan, dan is het toegelaten dat de Dienstverlener deze online laat plaatsvinden. Dit geeft in hoofde van de Opdrachtgever geen recht op terugbetaling, tenzij anders overeengekomen.
7.10. Bij verhindering staat het de Opdrachtgever vrij het aankoopbewijs voor deelname door te verkopen, mits dit tijdig gemeld wordt en niet tegen een hogere prijs dan de aankoopwaarde.
7.11. Beeld- en geluidsopnames zijn in beperkte mate toegestaan, tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken.
7.12. De Dienstverlener kan deelnemers die het verloop verstoren van verdere deelname uitsluiten, zonder dat dit invloed heeft op de betalingsverplichting.
Art. 8 : Aansprakelijkheid – klachten
8.1. Eventuele gebreken van de geleverde diensten dienen onverwijld en uiterlijk binnen de veertien (14) dagen na uitvoering schriftelijk en gedetailleerd aan de Dienstverlener te worden gemeld. Klachten wegens gebreken geformuleerd na het verstrijken van deze termijn worden niet door de Dienstverlener aanvaard.
8.2. Eventuele verborgen gebreken van de geleverde diensten dienen onverwijld en binnen de veertien (14) dagen na ontdekking daarvan schriftelijk en gedetailleerd aan de Dienstverlener te worden gemeld. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener voor eventuele verborgen gebreken in de geleverde diensten is in elk geval beperkt tot de verborgen gebreken die zich manifesteren binnen de zes (6) maanden na de levering van de diensten. Klachten wegens verborgen gebreken geformuleerd met miskenning van de dubbele termijnvereiste worden door de Dienstverlener niet aanvaard.
8.3. In geval van gegrondheid van de klacht wegens zichtbare of verborgen gebreken kan de Opdrachtgever slechts aanspraak maken op herstel in natura, met uitsluiting van welke andere remedie, zoals bijvoorbeeld (gedeeltelijke) terugbetaling, schadevergoeding, enz.
8.4. Mocht de Dienstverlener aansprakelijk zijn voor enigerlei schade, dan is de Dienstverlener slechts aansprakelijk voor de directe schade die de Opdrachtgever geleden heeft én is de aansprakelijkheid alleszins beperkt tot het laagste van volgende bedragen: (i) het bedrag dat de Dienstverlener factureert of heeft gefactureerd voor de uitvoering van het niet conforme gedeelte, of (ii) het bedrag waarvoor de Dienstverlener verzekerd is.
8.5 De Dienstverlener is in elk geval niet aansprakelijk voor immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, verlies van data, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden. De Dienstverlener kan uitdrukkelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor het feit bepaalde doelstellingen niet worden bereikt.
8.6. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan omdat hij zich heeft gebaseerd op door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. Aansprakelijkheid van de Dienstverlener voor tekortkomingen in producten en diensten van derden, waaronder ook software en programmatuur, is uitgesloten.
8.7. De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de fout van diens hulppersonen.
8.8. De toepassing van artikel 6.3, §1 BW wordt uitgesloten. De wettelijke bepalingen inzake buitencontractuele aansprakelijkheid vinden geen toepassing tussen Partijen.
8.9. Iedere aanspraak van de Opdrachtgever tot schadevergoeding lastens de Dienstverlener vervalt van rechtswege indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van zes (6) maanden nadat de feiten waarop de aanspraak gebaseerd is door de Opdrachtgever gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn. Deze termijn kan niet worden geschorst en wordt enkel gestuit door een vordering in rechte.
Art. 9 : Intellectuele eigendomsrechten
9.1. De diensten (waaronder niet-limitatieve opsomming: de gegeven adviezen de ter beschikking gestelde content, (online) programma’s, …) geleverd door de Dienstverlener, alsook de inhoud en alle onderdelen van de website van de Dienstverlener zijn beschermd door intellectuele rechten die toebehoren aan de Dienstverlener of aan derden die het gebruik ervan aan de Dienstverlener hebben toegestaan.
9.2 De Opdrachtgever is om welke reden dan ook niet gerechtigd om zonder toestemming van de Dienstverlener gelijk welke informatie of inhoud die werd verkregen te wijzigen, te kopiëren, te verdelen, te verzenden, te verspreiden, opnieuw aan te bieden, te reproduceren, te publiceren, af te staan onder licentie, over te dragen of te verkopen, noch om afgeleide werken van de voornoemde elementen te creëren.
9.3 De levering van diensten door de Dienstverlener houdt geen enkele overdracht of terbeschikkingstelling van haar intellectuele rechten in. Enige inbreuk op de intellectuele rechten kan burgerrechtelijk en strafrechtelijk worden vervolgd overeenkomstig de geldende wetgeving.
9.4. De Opdrachtgever verkrijgt uitsluitend het recht tot het gebruik van werk, zoals dit bij de Overeenkomst werd overeengekomen.
9.5. Intellectuele rechten zullen alleen overgedragen worden bij expliciet akkoord van de Dienstverlener, en mits een tussen partijen overeen te komen vergoeding. De overdracht tast niet het recht of de mogelijkheid aan van de Dienstverlener om de aan de ontwikkeling ten grondslag liggende onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie, werken, programmeertalen, protocollen, standaarden en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden te gebruiken en/of te exploiteren. Evenmin tast de overdracht van een recht van intellectuele eigendom het recht van de Dienstverlener aan om ten behoeve van zichzelf of een derde ontwikkelingen te doen die soortgelijk of ontleend zijn aan die welke ten behoeve van de Opdrachtgever zijn of worden gedaan.
9.6. Het is de Dienstverlener steeds toegestaan technische voorzieningen aan te brengen ter beschermen van de met intellectuele eigendomsrechten beschermde zaken waaraan de Opdrachtgever toegang wordt verschaft. De Opdrachtgever zal dergelijke technische voorzieningen niet verwijderen of omzeilen.
9.7. De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik en de verwerking van werken waarop intellectuele eigendomsrechten berusten en die hem worden overgemaakt door de Opdrachtgever, met opdracht om deze te verwerken in de uitvoering van de tussen Partijen overeengekomen Overeenkomst. De Opdrachtgever zal de Dienstverlener vrijwaren voor alle schade die uit enige inbreuk zou voortvloeien. Tenzij uitdrukkelijk overeengekomen behoort niet tot de opdracht van de Dienstverlener het uitvoeren van onderzoek naar het bestaan van merkrechten, tekening- of modelbescherming, octrooirechten, auteursrechten en portretrechten van derden.
9.8. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om de uitgevoerde werken en de gegevens van de Opdrachtgever (logo, bedrijfsnaam,…) te gebruiken voor eigen promotionele doeleinden en publicaties, waaronder, doch niet uitsluitend, website, portfolio, advertenties, social media, drukwerk, beursmateriaal en demonstratiemateriaal. Het voorgaande geldt steeds zonder toestemming van de Opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Art.10: Vertrouwelijkheid
10.1. Partijen verbinden zich ertoe om, zowel tijdens de onderhandelingen, de duur van de overeenkomst als gedurende een periode van vijf (5) jaar vanaf de beëindiging van de overeenkomst, geen vertrouwelijke bedrijfsinformatie, commerciële informatie, knowhow of andere informatie, van welke aard dan ook, waarvan de ontvangende Partij kennis heeft gekregen of krijgt van de andere Partij in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, openbaar te maken of mede te delen aan derden.
10.2. Voormelde verplichting geldt voor alle informatie die als vertrouwelijk is aangemerkt of die redelijkerwijze als vertrouwelijk herkenbaar is. In geval van twijfel, dient te worden uitgegaan van het vertrouwelijk karakter van informatie.
Art. 11 : Deelbaarheid en nietigheid
11.1 De nietigheid van één van de bepalingen van huidige overeenkomst heeft geenszins de nietigheid van de andere voorwaarden tot gevolg. In voorkomend geval, verbinden partijen zich ertoe de nietige bepalingen te vervangen door één die het nauwst aansluit bij de bedoeling van partijen.
Art. 12 : Privacy
De Dienstverlener verzamelt en verwerkt de persoonsgegevens die van de Opdrachtgever worden ontvangen met het oog op de uitvoering van de Overeenkomst, en het beheer en de boekhouding en administratie van de Dienstverlener. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de Overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. De verwerkingsverantwoordelijke is de Dienstverlener; met adresgegevens zoals in onderhavige algemene voorwaarden weergegeven. Deze persoonsgegevens zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van voormelde doeleinden voor de verwerking. De Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die zij bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie zij de persoonsgegevens aan de Dienstverlener heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die zij van de Dienstverlener zou ontvangen. Met de aanvaarding van deze voorwaarden bevestigt de Opdrachtgever dat zij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van haar persoonsgegevens en over de rechten op inzage, verbetering, overdracht, beperking van de verwerking, wissing en bezwaar.
Artikel 13: Overmacht
13.1. Aangezien de verbintenis van de Opdrachtgever jegens de Dienstverlener in essentie een betalingsverplichting uitmaakt, wordt overmacht in hoofde van de Opdrachtgever uitdrukkelijk uitgesloten.
13.2. De Dienstverlener is van rechtswege bevrijd en niet gehouden tot nakoming van enige verbintenis/schadeloosstelling jegens de Opdrachtgever ingeval van overmacht. Onder “overmacht” wordt verstaan de situatie waarin de uitvoering van de Overeenkomst door de Dienstverlener geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van de Dienstverlener, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst reeds te voorzien.
13.3. Zonder exhaustiviteit na te streven worden alleszins als gevallen van overmacht beschouwd : elektrische storingen; informatica-, internet-, telecommunicatiestoringen; brand; oorlog; epidemie; ziekte en/of ongeschiktheid (van de hulppersonen) van de Dienstverlener, overheidsmaatregelen; overstroming of wateroverlast; terroristische aanslagen; “fait du Prince”; …
13.4. De Dienstverlener is niet verplicht om het ontoerekenbaar en onvoorzienbaar karakter van de omstandigheid die de overmacht uitmaakt te bewijzen.
13.5. De Dienstverlener verbindt zich ertoe in dergelijk geval alle redelijke inspanningen te verrichten om de gevolgen voor de Opdrachtgever van de overmachtssituatie te beperken. Indien de Dienstverlener bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of daaraan slechts gedeeltelijk kan voldoen, kan de Dienstverlener het reeds geleverde deel apart factureren, dan wel het te leveren deel leveren en factureren.
Art. 14 : Toepasselijk recht – bevoegdheidsbeding
14.1. Deze Overeenkomst, alsmede alle andere overeenkomsten tussen partijen, worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht.
14.2. In geval van een geschil verbinden Partijen zich ertoe eerst te trachten het geschil in onderling overleg op te lossen. Pas indien geen minnelijke oplossing mogelijk blijkt, zal het geschil aan de bevoegde rechtbank worden voorgelegd.
14.3. Voor alle geschillen voortvloeiend uit huidige Overeenkomst, zowel wat betreft de totstandkoming, als de uitvoering ervan of de beëindiging, of ermee verband houdende, geldt de uitsluitende bevoegdheid van de Rechtbanken uit het gerechtelijk arrondissement waar de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener gevestigd is