Slimmer ondernemen in de bouw!
Ondernemen in de bouw is uitdagend. Je agenda ontploft drie keer per week, die telefoon staat nooit stil en voor elke mail die je stuurt krijg je er twee terug. Terwijl je ook nog eens op je werven moet langsgaan. Maar … het kan beter. Echt. Hoe, dat krijg je hier te horen.
Eerst … waar help ik je mee? 5 bouwstenen
Jouw bedrijf en de processen is net als een installatie waar je regelmatig onderhoud moet op doen.
Jij bent bouwondernemer zoals tuinaanlegger, schrijnwerker, dakwerker, HVAC-specialist, aannemer, decorateur, zwembadbouwer, .... en werkt met onderaannemers of maximum 20 personeelsleden.
​
-
Opstarten: hoe geraken jij en je team snel ingewerkt in nieuwe software en hoe werk je daar efficiënt mee?
-
Opleiding: de oplossing hoeft niet altijd digitaal te zijn. Als coach help ik je groeien als ondernemer.
-
Analyse van je digitale tools: hoe werk je vandaag digitaal en op welke manier kan dat beter? Past mijn software nog bij mijn bedrijf en processen?
-
Automatisatie en integratie: welke tools of software zijn voor jou interessant en hoe laten we alles moeiteloos samenwerken?
-
Opvolging en finetuning : je manier van werken bijsturen, is een geleidelijk proces. Een muur bouwen doe je ook steen voor steen.
​
Onze werkwijze in 3 concrete stappen!
1
Een persoonlijke verkenning
Tijdens een eerste gesprek leer ik jou en je bouwbedrijf beter kennen. We bespreken jouw behoeften en wensen om slimmer te ondernemen en bieden praktische oplossingen om jouw bedrijf efficiënter te laten werken. Dan heb je nog de keuze om hier zelf mee aan de slag te gaan of dit samen met Slimmer Ondernemen te doen.
2
Opmaak van een
plan
Zonder blauwdruk van een architect een huis bouwen is meestal geen goed idee. Nadat we duidelijke doelen benoemd en gedefinieerd hebben, maken we daarom ook een plan op. Zo weten we waar we naartoe werken. Tijdens de uitvoering ligt de focus op optimalisatie, opleiding en overdracht zodat je slimmer onderneemt in minder tijd.
3
Digitale optimalisatie voor extra efficiëntie
Nog meer tijd vrijmaken? Dat kan! In elk bedrijf zijn er kansen om slimmer te werken. We bekijken welke bestaande of nieuwe koppelingen en tools jouw processen stroomlijnen. Het resultaat? Een betere klantenopvolging, een gestroomlijnde boekhouding of een geoptimaliseerde planning in minder tijd.
-
Waar kan je mij bij helpen?Met mijn diensten focus ik op 3 bouwstenen naar meer succes : 1. Communiceer helder en duidelijk jouw aanbod en offerte via allerlei kanalen (website, mail, WhatsApp, Messenger, ...) 2. Vlekkeloze planning 3. Efficiënte facturatie en boekhouding Met 8 jaar werkervaring bij Teamleader ben ik een expert die jouw Teamleader gebruik kan optimaliseren. Sinds 9 jaar werk ik met Exact Online en ook daar kan ik je helpen efficiënter werken. Buiten deze 2 specifieke software tools heb ik een héél uitgebreide bibliotheek van andere software tools. Steeds met een goede support, waar gebruiksvriendelijkheid en communicatie belangrijk is en financieel stabiel bedrijven. Nauw daaraan verbonden is ook een professionele mailbox installeren en opleiding geven, professionele domeinnaam, weg van een @telenet.be of @proximus.be mailbox, training geven en aanleren digitalisatie, 1-op-1 sessies.
-
Wat zit niet in onze dienstverlening?Copywriting, administratieve hulp, websites maken, social media berichten posten, bonnetjes overtypen of boekhouding voeren. Daarvoor heb ik partners in mijn netwerk. Mijn netwerk komt uit mijn 20 jaar ervaring in IT, software, CRM, webhosting, accountants (Exact & Bizzcontrol) en recent ook BNI. Ik ben lid van BNI Maxima die op dinsdag vergaderen in Vinoscoop, een groep gepassioneerde vakmensen uit allerlei sectoren.
-
Wat heb ik nodig om met jou van start te kunnen gaan?Iedereen is welkom, maar we boeken sneller vooruitgang als je: Een website hebt. Gebruik maakt van een smartphone met digitale agenda. Jouw werkuren digitaal bijhoudt of wil gaan bijhouden. Geen schrik hebt om af en toe via online meetings samen te werken Facturen opstelt in Word of een gelijkaardig programma
-
Kan jij mij helpen bij e-facturatie (verplicht vanaf 2026)?Zeker. Ik organiseer 1-op-1 sessies en workshops of biedt online documentatie aan over de veranderingen en de voordelen van e-facturatie. Ik help ondernemers zoals jij bij het selecteren van een geschikte e-facturatieplaftorm (of -software) dat meteen ook voldoet aan de vereisten van de Belgische wetgeving. Vervolgens begeleid ik jou bij de installatie, configuratie en integratie van dit systeem met je bestaande boekhoudsoftware. Deze dienstverlening is tijdelijk 120% fiscaal aftrekbaar sinds februari 2024 tem december 2027. Lees er hier meer over.
-
Waarom zou ik voor een professionele mailbox kiezen?Er zijn verschillende redenen waarom je kiest voor een professionele mailbox en domeinnaam in plaats van een gratis variant zoals @telenet.be, @skynet.be of gmail.com of hotmail.com. Kortom, het gebruik van een professionele mailbox en domeinnaam biedt je bedrijf vele voordelen, waaronder een professionele uitstraling, imago, betrouwbaarheid, aanpassingsmogelijkheden, beveiliging, privacy en schaalbaarheid. Het is een investering die kan bijdragen aan het succes en de groei van je bedrijf. De switch en behoud van je mail historiek naar een professionele mailbox is heus niet zo duur en een rompslomp, ik help je daarbij!
-
Bied jij enkel betalende software pakketten aan?Nee hoor, ik adviseer en implementeer ook veel gratis softwarepakketten. Wat het beste past in jouw bedrijfsstrategie, dat is wat telt.
-
Verdien jij commissie op de software die ik door jou aanbevolen krijg?Bij sommige partners krijg ik een inderdaad een commissie, maar dat is nooit een drijfveer. Ik stel alleen tools voor als ze passen bij jouw doelstellingen en dan nog krijg je voldoende keuze. Je krijgt altijd eerlijk advies. Het is alleen een mooi voorbeeld van hoe slim ondernemen eruit kan zien. Wees gerust, daarvoor ga ik mijn boterham niet beleggen met zalm in plaats van kaas.
-
Zijn er mogelijkheden om gegevens uit te wisselen tussen verschillende software?Zeker, maar alles hangt af van wat jij wil bereiken en wat daarvoor de meest efficiënte oplossing is. Het is alleszins de bedoeling dat alle tools goed op elkaar afgesteld zijn, (automatisch) samenwerken en jou tijd besparen. We houden daarbij zeker ook rekening met wat jij nu al in jouw bedrijf gebruikt en hoe je met jouw boekhouder samen werkt.
Meer dan 200 personen slimmer leren werken!
Efficiënter organiseren!
De sessie over de nieuwe tijdregistratie heeft het team aan het denken gezet over de waarde van hun tijd in pre-sale fase. De strategische ervaring van Slimmer Ondernemen biedt ons nu de mogelijkheid om de pre-sale fase efficiënter te organiseren, overzicht te behouden en de kost te meten.
​
Jürgen d. H. - Zaakvoerder Arcoon BV
Totaalaannemer en
interieurarchitectenbureau
Absoluut goede ervaring !
Daisy heeft ons geholpen met het automatiseren van het opvolging en planningsproces van onze onderhouden.
Het optimaliseren van onze Teamleader en het uitzoeken en koppelen van een planningsprogramma.
Daisy is bekwaam, meedenkend , reageert snel, vlot om mee te handelen en aangenaam om mee te praten.
​
Tom B. - Zaakvoerder Bleys woningventilatie