Vandaag pakken we een hot topic aan voor elke ondernemer in de bouw: hoe krijg je vlotter je geld binnen? Want zeg nu zelf, wachten op je centen is toch geen lachen? Geen paniek, ik heb een paar slimme tips en tools die ervoor zorgen dat die betalingen sneller jouw kant op komen.
1. Check de poen van je klant voor je offerte
Beter voorkomen dan genezen ... Hoe dan? Check de financiële gezondheid van je potentiële klant (bedrijf) voordat je überhaupt een offerte uitstuurt. Je gaat toch ook geen aandelen op de beurs kopen als je geen onderzoek deed naar het bedrijf waarin je investeert? Je weet niet hoe daaraan starten?
Surf gewoon even rond op sites als Graydon of Company.info of CompanyWeb of Bizzy (voorbeeld in dit blog artikel). Die vertellen je snel of je nieuwe klant wel snugger met z'n centen omspringt.
Weet je niet welke cijfers te onderzoeken? Ivo Cilurzo is Credit Management Consultant en heeft een Excel template die je hier (https://link.slimmerondernemen.be/creditcheck) kan downloaden. Of ga gewoon het gesprek aan, misschien zijn het wel investeringen voor groei maar laat je prospect gerust weten dat je jouw onderzoek deed.
2. Herken de alarmbellen
Heb je al vijf keer dezelfde offerte verstuurd zonder veel reactie? Oei, dat ruikt naar chaos en geen structuur. Ga je langs bij de klant? Let op de drukte bij het bedrijf of chaos op de vloer, of net helemaal geen passage, dat kan een teken zijn van problemen met de interne werking of de financiën.
Communiceer helder jouw termijnen waarop je zaken doet. Voorschot bij bestelling, hoeveel percentage voorschot, 30 dagen betaaltermijn, op welk mail adres stuur ik de factuur toe, enzovoort.
3. Sneller betaald krijgen doordat je factuur er helder uitziet
Een heldere factuur is goud waard, of nee geld waard ... Ooit ervaren dat een factuur van een leverancier betalen wel 4 min duurde voor je alle gegevens had gevonden om in je banking app in te geven?
Zorg dat alles piekfijn en duidelijk erop staat, bundel de 4 ‘parameters’. Dit is uitnodigend om snel even de factuur te betalen in je banking app bij ontvangst van de factuur.
En om sneller betaald te krijgen combineer dit met de QR code, zoals hierboven. Dit is een gratis dienst van vele software pakketten, noemt ook wel EPC-QR-Code. Zorg in jouw slimme facturatie programma zoals Billit, Teamleader, Eenvoudigfactureren of Exact Online (in ontwikkeling) dat jouw factuur lay-out dit toepast.
Let op: niet te vergissen met Payconiq, deze gratis versie door veel facturatiesoftware aangeboden is niet door elke bank ondersteunt. Wel door Argenta, ASN, Belfius, Bunq, BNP Paribas Fortis, ING, KBC, Knab, SNS en VDK.
4. Geef de mogelijkheid om online te betalen
Koppel je facturen aan een betalingsprovider zoals Mollie, POM, Buckaroo en ervaar hoe makkelijk je klanten betalen. Je biedt ze de mogelijkheid om te betalen met Bancontact, Payconiq, Creditcard, Paypal, etc.
Ik interviewde ooit Steven, zaakvoerder van een KMO van 7 mensen die zonnepanelen en airco installeren. Die won 40 uren per jaar doordat hij Mollie gebruikte. Hij stuurde zo’n 900 facturen per jaar.
Hoe kan je 40 uren per jaar winnen hoor ik je denken?
80% van zijn facturen van particuliere klanten gebruikten de online betaallink van Mollie voor facturen,
deze werden binnen de 8 dagen betaald (6 dagen sneller dan vervaldatum),
bespaarde uren tijd omdat hij niet meer achter de betalingen hoefde aan te gaan,
sindsdien geen facturen meer verloren op de post, het printen/postzegel plakken en naar de bus brengen was ook verleden tijd en ook duplicaat aanleveren was overbodig geworden
Afhankelijk van je provider betaal je vaste en/of variabele kosten, die kost weegt niet op tegen de goede cashflow waarmee jij dan korting contant kan krijgen bij je leveranciers (dat zijn de woorden van Steven)
Kan jij niet wachten om ook die tijd te besparen? Wil je de webinar herbekijken? Hier zo. Of lees je liever de blog hier.
5. Link je facturatiesysteem aan Recovr
En als het toch misgaat? Schakel zo snel als mogelijk en niet pas na 90 dagen een tool zoals bijvb. Recovr in. Dit is een tool die je facturatie verbindt – of importeert je facturen - met een volledig automatische opvolging via flows en templates en indien nodig ook koppelt met externe invorderingskantoren.
Recovr is eenvoudig te:
Koppelen aan je boekhoudpakket (900+ connecties met boekhoudpakketten)
Je kan vlot inningsflows opzetten
Je kan templates aanmaken en snel aanpassen en met heel veel variabelen om communicatie te personaliseren
Vlot afbetalingsplannen aanbieden indien gewenst
Je aanpak naar klanten segmenteren (particulieren versus bedrijven bijvb.)
Je kan alles zelf beheren dus geen dure interventies nodig wel prima support
Alle notities op factuur en klantniveau registeren
Een duidelijke rapportering bekijken om te bekijken wie nog dient te betalen
Integreren met diverse externe invorderaars zoals incassobureau’s, advocaten en gerechtsdeurwaarders.
Zo worden je facturen nauwlettend in de gaten gehouden (ontvang je sneller je betalingen) en zal actie worden ondernomen (met minder moeite en goedkoper) bij niet of laattijdige betaling. Meer weten? Check Recovr.be of neem contact op met Luc Verstraete (Belgische partner van Recovr) voor meer informatie.
Conclusie Met deze vijf tips zeg je vaarwel tegen onbetaalde facturen. En onthoud, bij Slimmer Ondernemen staan we altijd klaar om je te helpen! Onze missie is om ondernemers in de bouwsector 🏗 te helpen keuzes maken voor dingen die hen meer energie, tijd en geld geven door middel van digitalisatie en automatisatie. Slimmer werken, niet harder!
Comentarios